18بهمن 95

      اولین دوشنبه ترم 952 بود که آمدم دانشگاه؛ هنوز نمی شود نامش را گذاشت دانشگاه.دانشگاه که بی دانشجو معنی نمی دهد آخر.اولین جلسه کلاس تکنولوژی های ارتباطی بود.شاید هم به قول خانم حاجی زادگان گل، صفرمین جلسه؛ که کمتر کسی جدی اش می گرفت.

     کلاس امروز دانشجوی میهمان هم کم نداشت:) بالاخره کمتر کسی پیدا می شود تعریف استادی را بشنود و نخواهد یکبار محکش بزند.استاد دهکردی از آن دست آدم هایی است که وقت دانشجو برایش ارزش دارد و هرچه در توان داشته باشد تلاش میکند تا بی بن و بار از کلاسش نروی بیرون.این را ترم پیش فهمیدم: حتی اگر کل 24ساعت گذشته، دو ساعت بیشتر نخوابیده باشد.

    بگذریم... 

استاد گوهر ها باریدند از روش تدریسشان در تکنولوژی های ارتباطی و چه حقیقت شیرین تلخی بود که باید به عنوان دانشجوی ارتباطات در شبکه های اجتماعی حضور موثر و فعال داشته باشیم.دست کم برای من که بدم می آمد از این حضور ها؛ همان تلگرامش را هم از سر بیکاری و برای وقت هایی که نه کتاب داشتم بخوانم و نه درس، نصب کرده بودم. من عاشق تنهایی هایم بودم.برای همین هم رای ممتنع دادم .وقتی اکثریت کلاس موافق بودند که بیشتر کار عملی داشته باشیم و دموکراسی حاکم برکلاس بود، جز ممتنع بودن هم مگر کاری از من برمی آمد؟!

 ما وقع کلاس توضیحات کوتاهی درباره هشتگ# و @ داده شد؛ خودم هم که ادعا داشتم کدهای مورس را میشناسم و باید پای لرز خربزه ای که خوردم می نشستم. استاد سوال پرسیدند و من هم جواب دادم. ولی زیاد نمیدانستم.

در نهایت تکالیفی برعهده مان نهادند و چون اکثریت محصلان نبودند قرار شد جلسه بعد توضیحاتی تکمیلی داشته باشیم.


http://sheklakveblag.blogfa.com/ پریسا دنیای شکلک ها


25بهمن

از کلاس 120 به کارگاه آموزشی نقل مکان کردیم؛ شبیه کلاس به دوش ها

هدف از تحصیل تکنولوژی های ارتباطی آشنایی و استفاده هر چه بیشتر دانشجویان با این تکنولوژی ها و همچنین توضیحاتی در باب مباحث نظری و اقتصاد سیاسی شبکه های مختلف بیان شد.

اکثر تکالیف را جداگانه و خارج از این گزارش ها در وب گذاشته ام پس نیازی نیست مجدد تکرار کنم.

استاد راه های مختلف ارتباطی را نام بردند و تعریفی هرچند جزیی از شبکه های مختلف ارئه دادند که متعاقبا اعلام خواهد شد.دانشجویان در بحث های کلاسی شرکت فعال دارند تا جایی که خودشان بسیاری از شبکه ها را به همسفرانشان ،در کلاس انتقالی 120، یاد میدهند.از # گرفته تا Feed reader. 

کنار همه این مباحث استاد دهکردی درس اخلاق میدهند.تا جایی که وقتی میگویی استاد اجازه هست سوالی بپرسم؟ با یک نه میزنند توی ذوقت و بعد با لبخند همیشگی می گویند: حالا بگو. یعنی یاد بگیر تا وقتی اجازه ورود دریافت نکرده ای وارد نشو؛ به هیچ کجا...

و اما آنچه تعریف شد:

منظور از تکنولوژی های جدید، تکنولوژی هایی است که بعد از دهه 1970میلادی ابداع شدند.

 # برچسبی برای دسته بندی و به اشتراک گذاری پست ها و نظرها درباره موضوعاتی خاص در سطحی فراتر از فهرست دوستان، که دسترسی راحت تر را فراهم می آورد.عنوان # گذاری شده کلیک خور می شود و برای موضوع بکار می رود.

در توییتر زمانی بکار برده می شود که یک بحث داغ زیاد توییت شود و در بخش "ترن" قرار گیرد. اولین بار هم در توییتر استفاده می شد و سپس به اینستاگرام و تلگرام راه یافت.

فیدریدر یا RSS راهی برای دسترسی سریع و بدون دردسر به آخرین اخبار و نوشته های سایت و وبلاگ ها

پدیده ای که امکان جمع آوری اخبار و اطلاعات را از سایت های مختلف فراهم می کند.

کافیست لینک موضوع مورد نظرتان را پیدا کنید و در RSSخوان قرار دهید تا سایت موردنظر با موضوع خبری شما را بدون هر برچسب یا آگهی تبلیغاتی، تنها با همان متن مورد نظرتان تحویل بگیرید.

در صورتی که وقت کمی دارید، براحتی و سریع خبر مورد نظرتان را دریافت می کنید؛ وقتی خبر های جدید منتشر شوند، سایت خبر را به درگاه الکترونیک شما ارسال کرده یا از بروزرسانی مطلعتان می کند.فیدریدرها قالب سایت را برداشته و تنها مطلبی که مورد نیاز شماست نمایش میدهند.

توئیتر شبکه اجتماعی و سرویس ارائه دهنده میکروبلاگ است که به کاربران اجازه می دهد علاوه بر فرستادن پیام نوشتاری، فیلم، عکس و صدا هم توییت کنند. در هر توییت مجاز به استفاده از 140کارکتر هستید.

توییت یعنی جیک جیک کردن که لوگوی این شبکه نیز یک پرنده است.

فیلم های استریم( پخش زنده) از طریق توییتر قابل نمایش هستند.

لینکدین که یک سرویس شبکه های اجتماعی تجاری است در مباحث علمی و دانشگاهی هم کاربرد دارد.

یوتیوب معروفترین وبگاه بارگذاری و تماشای ودیو است که بعد از گوگل پرطرفدارترین وبگاه جهان بشمار می رود.

مورس روشی برای انتقال پیام و اطلاعات است که در آن یک رشته نشان های بلند و کوتاه به نام خط و نقطه استفاده می شود.ابتدا باید به تلگراف بپردازیم که ویلیام کوک و چالز بیتسون آن را به ثبت رسانند؛ تلگراف از روش الکترو مغناطیس بهره میبرد اما زبان خاصی نداشت تا اینکه ساموئل بریس مورس الفبای مورس و تلگراف برقی را اختراع کرد. از آن پس خط و نقطه زبان تلگراف شد و تقریبا تا سال 1383 هنوز در ایران بکار برده می شد. تلگراف صرف جویی در استفاده از کلمات برای هزینه کمتر را به مردم آموخت مثل لطیفه من کاظم پول لازم و تلگراف پدر: من بابام پول تمام.

@ در آدرس ها و نام های کاربری کاربرد دارد. که ممکن است یک مبحث، رادیو یا اکانت باشد.